سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدا خرد را نزد کسى به ودیعت ننهاد ، جز که روزى او را بدان نجات داد . [نهج البلاغه]
این اشعار عجیب و غریب - ادبی، فرهنگی و هنری
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • قبل از آنکه مطلبى را بنویسیم به این عبارت شعرى اشاره مى‌کنیم؛

    “ سوءظن نام توست/ درست کارى‌ات مورد سرزنش / شرفت مایه شرم/ بدنامی/ جادوگرکشى امروزین/ تعیین کننده فساد/ آشفتگى آشکار/ از شکل انداختن و ...”

    اینها عبارات به ظاهر شعرى هستند که در کتاب ... به چاپ رسیده وجالب آنکه این کتاب با ظاهرى سیاه رنگ که درنماى درونى‌اش عکس یک خواننده گروه رپ است نشان داده مى‌شود .

    بگذریم که این کتاب را که اشعارش به هیچ عنوان سنخیتى با روحیات و باورهاى ما ندارد در دست یک دانش‌آموز متوسطه دیدم و تعجب کردم که او با حرص و ولع خاصى مشغول خواندن این اشعار است اما باید توجه داشت متاسفانه چند سالى در بازار نشر و توزیع کتب بخصوص کتاب‌هاى شعر وادبیات چاپ و فروش این نوع کتب با اشعار شیطان پرستانه بسیار رایج بوده و مشترى‌هاى خاص خودش را دارد . چنان چه کافى است سرى به کتابفروشى‌هاى میدان انقلاب و حوالى آن بزنیم در همان نگاه اول پوسترها وخود کتب چنان جلب توجه مى‌کنند که به هر نوعى رهگذران را جذب خود کرده و با آنکه ایشان چندان رغبتى به خریدن و خواندن این نوع کتاب‌ها ندارند اما خب ناخواسته یکى وحتى چند نمونه از آ‌نها راخریدارى مى‌کنند به این امید که شاید اشعار آ‌نها را بخوانند و لذت و بهره ببرند.

    البته اگر ما با برخى از خریداران این نوع کتب صحبتى کنیم آنها اذعان مى‌دارند که این نوع کتاب‌ها جذابیت‌هاى خاص خودشان را دارند. فى‌المثل در روى جلد این نوع کتاب‌ها تصاویرى از خوانندگان غربى نقش بسته که بسیارى از آنها درسطح جهانى به فساد اخلاقى شهره عام و خاص هستند ویا از آ‌نکه روحیات جوانان به خاطر گذر از سن بلوغ و وارد شدن دردنیاى بزرگسالى همواره همراه با نوعى کنش و حتى پرخاش است پس آنان از این فرصت استفاده کرده و با انتخاب عناوینى که همگى از پوچى و نابودى و تباهى سخن مى‌گویند آن چنان بر مخاطبان جوان تاثیر گذاشته که در برخى موارد آ‌نان تصور مى‌کنند شاید با خواندن اشعار ونوشتار این نوع کتب احساس آرامش کنند و این چنین کمى از غلیان درونى‌شان کاسته شود . خودمانیم‌،خواندن این عبارات شعرى به هم ریخته و آشفته کدام آرامش درونى را مى‌دهد؟ عبارت شعرى چون :

    “ بمیر، بمیر،‌ بمیر عزیزم / کلمه‌اى بر زبان نیاور/ بمیر، بمیر، بمیر عزیزم/ ببند دهان زیبایت را / خواهم دید دوباره من تو را / خواهم دید من تو را در جهنم!”

    حال با توجه به آنچه گفته شد چه مى‌توان کرد؟ آیا مى‌توان دست روى دست گذاشت و گفت که این مطالب هم نوعى از گونه‌هاى ادبیات است و یا نه باید کارى کرد که دیگر اجازه چاپ و نشر به این نوع کتاب‌ها داده نشود‌؟

    بى‌تردید در این رهگذر پیشنهاد بسیار است اما عملى شدن آنها امرى است که به تجربه و زمان نیاز دارد . ولى بهترین کار آن است که از عوامل بازدارنده در این خصوص بهره جست. به‌عنوان مثال در میان اقشار مختلف جوانان جامعه هستند بسیارى از جوانان شاعر و یا نویسنده که سخن ایشان برخاسته از دل است و چه بسا بر دل مخاطبان خودشان مى‌نشیند. چه خوب است از آثار قلمى آنها استفاده کرد و با چاپ و نشر مناسب این قبیل آثار راه نفوذ آثار مخرب و مستهجن بیگانه را که در قالب شعر و داستان بیان مى‌شود گرفت.

    باید توجه داشت دنیاى کنونى دنیاى ارتباطات است و اگر در این رهگذر از فرصت‌هاى خوب به نحو احسن استفاده نشود چه بسا مسائل و مشکلات خاصى را ایجاد کند .

     



    اکبر ::: دوشنبه 87/1/19::: ساعت 10:26 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 0
    بازدید دیروز: 0
    کل بازدید :8964

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    این اشعار عجیب و غریب - ادبی، فرهنگی و هنری
    اکبر
    مدتی است در رادیو تهران و رادیو گفتگو و روزنامه رسالت مطلب می نویسم. حالا هم این جا را محل مناسبی برای تبادل افکار و مطالب ادبی و هنری یافته ام. امید که موفق باشم. یاحق

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    این اشعار عجیب و غریب - ادبی، فرهنگی و هنری

    >>آرشیو شده ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<